GKD (Gelişimsel Kalça Displazisi), eski adıyla DKÇ(Doğuştan Kalça Çıkığı) kalça ekleminin yeterli gelişmemesi sonucunda ortaya çıkan bir hastalıktır. Bazı hastalarda kalça eklemi kısmen veya tamamen çıkıktır. Bazılarında ise kalça çıkığı bulunmaz fakat kalça yuvası(asetabulum) yeterince gelişmemiştir(displazik). Bebeklerde kalça çıkığı (GKD) tedavi edilmediği takdirde ciddi sakatlıkla sonuçlanabilen bir hastalıktır. Erken tanı çok önemlidir. Ülkemizde GKD tarama  programındadır. Tüm yenidoğanlarda kalça muayenesi ve kalça ultrasonu ile kalça çıkığı araştırılmalıdır.

Hastalığın sebebi tam olarak bilinmemektedir. İlk doğumlarda ve kız çocuklarında daha sık görülür.

-Oligohidramniyos(Bebek suyunun azlığı)

-Doğumda makat geliş

-Ailede kalça çıkığı varlığı

-Kundak yapılması  gibi faktörler kalça çıkığı ile ilişkilidir.

Yenidoğanlarda hiçbir belirti vermeyebilir. Bazı hastalarda bacak kıvrımlarında asimetri görülebilir. Yürüme çağındaki bebeklerde topallama, ördekvari yürüyüş, bacak uzunluk farkı kalça çıkığının belirtileri olabilir. Etkilenen kalçada hareket kısıtlılığı(abduksiyon kısıtlılığı) vardır. Bebeğin bezini değiştirirken, kalçalardan birinin veya ikisinin yeteri kadar yana açılmadığı gözlemlenebilir.

Tedavi hastanın yaşına, çıkığın tipi ve derecesine göre değişkenlik gösterir. Erken yaşlarda(genellikle ilk 6 ay) tedaviye başlanan hastalarda bandaj(pavlik bandaj) ve ateller kullanılarak ameliyatsız iyileşme mümkün olmaktadır. Daha büyük bebeklerde alçılama veya ameliyat ile birlikte alçılama tedavileri gerekebilmektedir.

Anne-babalar dikkat

-Bebeğinizin kalça muayenesini ve kalça ultrasonunu yaptırın.

-Kesinlikle kundak yapmayın.

-Bebeğinize bacak hareketlerine izin veren rahat kıyafetler giydirin.

Ortopedi, ortopedi doktoru, ortopedist, kalça çıkığı,  gkd, gelişimsel kalça displazisi, pavlik bandaj, kalça ultrasonu ,çocuk ortopedisi, pediatrik ortopedi,pavlik bandaj, çocuk sağlığı, bebek sağlığı, sağlık