Sy 2

Menisküs Yırtıkları

Menisküs Nedir?

Menisküsler diz ekleminin içinde yer alan hilal şeklinde kıkırdak benzeri (fibrokartilaj) yapılardır. Bir dizde iç ve dış olmak üzere iki meniskus bulunur. Öncelikli görevleri, diz üzerinden aktarılan yükü absorbe ederek kıkırdaklara aşırı yük binmesine engellemektir.

Meniküs Yırtıkları Kimlerde Görülür?

Menisküs yırtıkları her yaşta oluşabilir. Genç populasyonda daha çok travma ve spor yaralanmaları ile ilişkilidir. Futbolcularda ve basketbolcularda sık görülür. Dize gelen direk darbe veya dizin ani dönmesi meniskus yırtıklarına sebep olabilir. Orta ve ileri yaş hastalarda yırtık, genellikle zaman içerisinde  dejenerasyona(yıpranma) bağlı oluşur.

Menisküs Yırtığının Belirtileri Nelerdir?

Yırtıkla beraber dizde ağrı, şişlik, topallama, hareket kısıtlılığı görülebilir. Çömelme esnasında ağrı artar. Bazı hastalara takılma ve kilitlenme görülebilir. Tanıda, muayene ve MRI (emar) önceliklidir.

Menisküs Yırtıkları Nasıl Tedavi Edilir?

Gençlerde travmaya bağlı meniskus yırtıklarının tedavisi genellikle ortopedi doktoru tarafınca cerrahi(kapalı artroskopik yöntem ile) olarak yapılır. Yırtığın tipine, muayene ve klinik bulgulara göre ameliyatsız tedavi( fizik tedavi) önerilebilir. Ortalama 50 yaş ve üzeri olan , dejeneratif tipte yırtığa sahip olduğu düşünülen hastalarda ameliyat dışı tedaviler (ilaç, eklem içi enjeksiyon, fizik tedavi vs.) ön plandadır. Bu tip hastalarda genellikle kıkırdak problemleri de eşlik eder. Kapsamlı bir değerlendirme yapılmalıdır.

Menisküs Yırtıkları Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Tedavi edilmeyen menisküs yırtıkları, eklem içinde bulunan kıkırdakların aşırı yüke maruz kalması sebebi aşınmasına(kireçlenme, gonartroz) yol açabilir.

İlginizi Çekebilir.

Menisküs Nedir?

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları

Dizde İç Yan Bağ Yaralanmaları