Ortopedi Doktoru, Paronışı

Paronişi (Dolama) Nedir?

Paronişi, el ve ayak parmaklarında, tırnak yatağı etrafında oluşan yumuşak doku enfeksiyonudur (yumuşak doku iltihabı). Travma sonrası ya da kendiliğinden oluşabilir. Elde en sık görülen enfeksiyon, paronişidir. Çoğunlukla elin baş ve işaret parmağında görülür. Parmakta, tırnak kenarında şişlik, ağrı, kızarıklık, kaşıntı görülebilir. Bazı hastalarda tırnakta renk ve şekil bozukluğu eşlik eder.

Paronişinin (dolama) kimlerde görülür?

Paronişiye sebep olan olan mikroorganizma genellikler staphylococcus aureus isimli bakteridir. Bunun dışında virüs(herpes simplex) ya da mantarlar(candida) da paronişiye sebep olabilir.

-Tırnak yeme alışkanlığı olanlarda

-Manikür, pedikür yaptıranlarda

-Takma tırnak kullanlarda

-Ev hanımları, inşaat işçileri, çiftçilerler, balıkçılar gibi mesleklerde tırnak etrafı travmaya maruz kalanlarda daha sık oranda paronişi(dolama) görülmektedir.

Paronişi(dolama) kendiliğinden geçer mi, tedavisi nedir?

Paronişi(dolama) belirtileri gösteren hastaların hekime başvurarak tedavi almaları gerekmektedir. Tedavide ılık-sıcak su banyosu(günde 3-4 kez 10-15 dk), uygun antibiyotik tedavisi uygulanmaktadır. Abse gelişen hastalarda cerrahi tedavi ile enfeksiyonun temizlenmesi,drene edimesi(boşaltılması) gerekebilmektedir. Kronik paronişiyi önlemek için ise  işçilerin eldivenle çalışması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler

Paronişi, dolama, enfeksiyon, yumuşak doku enfeksiyonu, parmak şişliği, parmak ağrısı, tırnak enfeksiyonu, tırnak çevresi enfeksiyon, batık tırnak, tırnak yeme alışkanlığı, manikür, takma tırnak, parmakta abse, tırnak çevrsi abse, ortopedi, online ortopedi doktoru, ortopedi ve travmatoloji.