TAlipes
Talipes2 450x414 C
Talipes yayimla 2 450x414

Pes Ekinovarus (PEV, Çarpık Ayak) Nedir?

Pes ekinovarus (PEV, Çarpık Ayak) en  sık görülen doğumsal kas-iskelet sistemi deformitesidir. Pes ekinovarusta ayak içe ve aşağı(ekin ve varus) doğru dönüktür.

Pes Ekinovarus (PEV, Çarpık Ayak) Kimlerde Görülür?

Çoğunlukla erkek çocuklarda olmak üzere, yaklaşık olarak 1000 doğumda 1 görülür.

Bebekte Pes Ekinovarus (PEV, Çarpık Ayak) Olduğu Nasıl Anlaşılır?

Pes ekinovarus (PEV, Çarpık Ayak) ile tespit edilebilir. Anne karnında duruş bozukluğuna bağlı gelişen şekil bozukluklarından farklıdır. Pes ekinovarustaki şekil bozukluğu muayenede  düzeltimeye çalışıldığında düzeltilemez.

Pes Ekinovarus (PEV, Çarpık Ayak) Doğumdan Önce Tespit Edilebilir mi?

Doğum öncesi ultrason kontrolleri ile PEV(pes ekinovarus) tanısı, kadın-doğum doktorları tarafınca konulabilmektedir.

Pes Ekinovarus (PEV, Çarpık Ayak)  Ne Zaman Başlamak Gerekir?

Pes ekinovarus (çarpık ayak) tedavisine doğumdan hemen sonra ilk bir kaç günde başlamak gerekmektedir.

Pes Ekinovarus (PEV, Çarpık Ayak) Tedavisi Nasıl Yapılır?

Pes ekinovarus (PEV, Çarpık Ayak) tedavisi yıllar içerisinde çok değişmiştir. Eskiden ağır ameliyatlar geçirmek zorunda kalan bebekler, Ponseti alçılama tekniği ile çok başarılı bir şekilde tedavi edilebilmektedir.

Pes Ekinovarus (PEV, Çarpık Ayak) Tedavisinde Uygulanan Ponseti Alçılama Nasıl Yapılır?

Ponseti methodunda amaç deformiteyi kademeli olarak azaltmak ve iyileştirmektir. 5-6 hafta boyunca her hafta yeni alçı yapılır. Her alçıda deformite biraz daha düzeltir.

Ponseti Yöntemi Ağrılı mıdır?

Hayır, alçılama sırasında bebekler ağrı hissetmezler.

Pes Ekinovaurusta (PEV, Çarpık Ayak) Ameliyat Gerekir mi?

Alçılama tedavisi bittiğinde ayak büyük oranda normal şekline kavuşur. Ancak ekin deformitesini (ayağın aşağı doğru dönüklüğü) tamamen düzeltebilmek için çoğu hastada ufak bir cerrahi işlem (aşilotomi) gerekmektedir. Ameliyat sonrası bebeğin ayağı tekrar alçıya alınır. Alçı 3 hafta sonra çıkartılır.

Pes Ekinovarusta (PEV, Çarpık Ayak) Nasıl Yapılır ?

Ayakta şekil bozukluğu tamamen düzeltilmiş olsa bile, pes ekinovarusta şekil bozukluğu tekrarlama eğilimindedir.  Bu yüzden ayak şeklini koruyabilmek için ortez adı verilen cihazlar 2-4 yaşına kadar kullanılmalıdır.

Pes Ekinovarus (PEV, Çarpık Ayak) Tedavi Edilmez ise Ne Olur?

Bebek doğduğunda erken dönemde ponseti yöntemi ile kolay ve ağrısız şekilde tedavi edilebilen pes ekinovarus tedavi edilmediği takdirde kalıcı deformiteye (sakatlığa) yol açabilir.

Pes Ekinovarus (PEV, Çarpık Ayak) Ailelerin Yaptığı En Büyük Hata Nedir?

Bebeğin ayağındaki deformite, ponseti yöntemi ile düzeltildikten sonra cihaz kullanılan dönemde bazı ailelerde tedaviye uyumsuzluk görebiliyoruz maalesef. Ayaktaki şekil bozukluğu tamamen düzeltilmiş olsa da, cihaz kullanmayan bebeklerde ayak şeklinin tekrar bozulabileceğini aileler bilmelidirler.

Anahtar Kelimeler

Pes ekinovarus, Çarpık Ayak, PEV, Ponseti, Clubfoot, Ortopedi Doktoru, Op.Dr.Ali Tufan Pehlivan