Topuk ağrılarının en sık sebebi plantar fasiit isimli hastalıktır. Plantar fasiitte ayak tabanındaki fasyanın(bant) hastalığıdır. Topuk Dikeni (Epin Kalkanei, Kalkaneal Spur) olarak bilinen kalkaneus (topuk kemiği) üzerindeki kemik çıkıntısıdır. Topuk ağrısı olan plantar fasiit tanılı her hasta kalkaneus üzerinde kemik çıkıntısı(topuk dikeni) bulunmaz. Bazı hastalarda ise topukta  hiç ağrı bulunmadığı halde kalkanel spur(topuk dikeni) bulunabilir.

Plantar fasiitte hastalar; özellikle sabah uyandıklarında, ilk adımlarda topukta şiddetli ağrı duyduklarını belirtirler. Bazı hastalar ağrıdan dolayı  topukları üzerine tam basamaz ve bir süre parmak uçlarında yürürler. Ağrı günün ilerleyen saatlerinde bir miktar azalsa da ,genellikle tamamen geçmez. Düz tabanlık, orta-ileri yaş, aşil tendonundaki gerginlik, obesite, ayak kaslarındaki zayıflık, sağlıksız ayakkabı kullanımı, uzun süre ayakta durma gibi durumlarda plantar fasiit(topuk dikeni) daha sık görülür. Tanı için genellikle klinik bulgular ve muayene yeterli olur. Başka hastalıkların araştırılması için direk grafi(röntgen) istenebilir. Hastaların büyük bir kısmı cerrahi dışı yöntemler ile tedavi edilir. Tedavide amaç ağrının azaltılmasıdır. Röntgende görülen “topuk dikeni” ağrının asıl kaynağı değildir ve çıkarılması gerekmez.

Aşil tendon germe egzersizleri, plantar fasya germe egzersizleri, ayak kaslarının güçlendirilmesi, terapatik bantlama(kinezyo), topuk ve ayak iç arkını destekleyen tabanlıklar, lokal kortikosteroid(kortizon) tedavi seçenekleri arasındaır. “Taş kırma” olarak bilinen ESWT, dirençli vakalarda uygulanabilir. Ancak etkinlik düzeyi tartışmalıdır. Cerrahi dışı yöntemler ile tedavi edilememiş hastalarda ameliyat ile plantar fasya gevşetilebilir.

Ortopedi, ortopedi doktoru, ortopedist, ayakta ağrı, topuk ağrısı, topuğum ağrıyor, ayak, topuk dikeni, plantar fasiit, epin kalkanei